وردپرس رهبری صنعت سیستمهای مدیریت محتوا را در دست گرفته است.بر پای بست، واپسین شمردن بهدستآمده بیش از 33% کل سایتهای اینترنتی از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند و این درحالیکه نزدیکترین هم آورد به آن یعنی جوملا، فقط 3% از سایتها را در کمر بستن دارد.
این سیستم مدیریت محتوا نهتنها کاربر پسندترین پلت فرم شدنی است ، علاوه بر این در سئو وردپرس هم بینظیر ظاهر میشود.در درستی میتوان اینگونه ذکر کرد که وردپرس نسبتاً تمام اصول و مبانی سئو را پوشش میدهد.بنابراین با اتکا به این ویژگیها و کمک دریافت از یک سری تدبیر دیگر میتوانید سئو وردپرس را به میزان قابلتوجهی ارتقا دهید.
در پیوستگی 10 باره از مهمترین استراتژیهای سئو وردپرس را به شما شناسایی میکنیم که میتوانند در شفا رتبه سایت شما و بهتر دیده شدن آن در گوگل تأثیر بسزایی داشته باشند.
1) یک ساختار مناسب برای پیوندهای گرد (permalink) خویش در عقیده بگیرید
بهصورت پیشفرض ساختار پیوندهای یگانه (permalink) وردپرس برای سئو و یا برای کاربران خیلی مناسب نیست.
مثلاً ساختار لینکهای شما میتواند چیزی همانند به این باشد:
http://example.com/?p=N
البته وردپرس این امکان را به شما میدهد که تنظیمات پیشفرض را به ساختاری که موردپسند موتورهای جستجو باشد، تغییر دهید .مثلاً ساختاری URL مانند به این:
http://example.com/your-post-title
برای دسترسی به این تنظیمات بس است ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شده و سپس به مسیر تنظیمات> پیوندهای گرد مراجعه کنید
پیوند های یگانه در وردپرس
و سپس گزینه نام نوشته (Post name) را گزینش کنید.با این شغل اطمینان خواهید داشت که ساختار URLشما دائم ساده و مرتب باقی خواهد ماند و نکته عالی نیز اینکه URL های بعدی نوشتههایتان هم بهطور اتوماتیک و بر بنیاد این رویه تنظیم خواهد شد.
انتخاب پیوند یکی برای سئو وردپرس
اما برای دریافت نتایج بهتر برای سئو وردپرس، در ضمن میتوانید آدرس URL هرکدام از نوشتههایتان را با تغییر فیلد Slug (شناسه یکتا) نیز شخصیسازی کنید.
2) از واژه ها کلیدی در عنوانها و تگهای هدر (هدینگ) کاربرد کنید
به پیشه بردن کلمه کلیدی یا شماری از واژه ها کلیدی در محتوای که فرآوری میکنید غیرقابلاجتناب است.اما فقط به یاد داشته باشید:یک محتوای خوب و بنیادی فقط در تکرار چند مرتبه یک کلمه کلیدی در قسمتهای مختلف درونمایه برپایی نشده است بلکه باید دربردارنده طیف وسعی از کلمات و عباراتی شود که کل آنها با سوژه درونمایه شما پیوستگی داشته باشند.
اما بااینحال ، فقط یک کلمه کلیدی است که بهعنوان کلمه کلیدی اصلی باید بر روی آن تمرکز کنید.به طبع بهترین و مهمترین مکان برای استفاده از این کلمه کلیدی عنوان نوشته شما است (که کلمه کلیدی شمارا در URL هم لحاظ میکند).
اما بااینوجود، تنها یک کلیدواژه هست که بهعنوان کلیدواژه اصلی روی آن متمرکز خواهید بود. طبیعتاً بهترین و مهمترین جا برای استفاده از این کلیدواژه، تیتر مطلب شماست (که کلیدواژه شمارا در URL هم لحاظ میکند).
تگ های هدینگ در سئو وردپرس
تگهای هدینگ (H2 ، H3 ، H4 و…) برای فهم بهتر موتورهای جستجو و خوانندگان مطلب به جستار محتوای که شما در مورد آن نوشتهاید طراحیشدهاند.خوشبختانه ویرایشگر گوتنبرگ و کلاسیک وردپرس به شما این امکان را میدهد که از طریق یک منو کشویی به گونه ها این تگها دسترسی داشته باشید.
بهطور پیشفرض عنوان نوشته یا صفحه شما باید H1 در عقیده گرفته شود.در درستی شما در هر صفحه یا هر نوشته ،فقط باید از یک تگ H1 استفاده کنید.برای مثال من در این نوشته برای عنوانهای اصلی نوشته از تگ H2 استفاده کردهام. درحالیکه از تگ H3 برای عناصر کنتور (اروپایی) استفادهشده. و در هر زیر عنوان پایین عناصر شمارششده از تگ H4 استفاده نمودهام.
3) یک نقشه سایت (سایت مپ) XML ایجاد کنید
ایجاد نقشه سایت برای اینکه رباتهای گوگل بتوانند در میان پستها و صفحات شما جابجا شده و محتوای شمارا ایندکس کنند موردی چندان ضروری نیست.اما اگر نقش سایت هستی داشته باشد آسوده خواهید بود که محتوای جدید منتشر کردید با سرعت اکثریت ایندکس و به نتایج گوگل راه پیدا خواهید کرد.
نقشه سایت افزونه یوست سئو
البته افزونههای زیادی برای این امر وجود دارند که میتوانند برایتان نقشههای سایت XML برپایی کنند. از میانی افزونههای گوناگون میتوان به Google XML Sitemaps و یوست سئو پلاگین سئو وردپرس (از امکانات این پلاگین میتوان به ایجاد نقشه سایت) اشاره کرد.مزیت بهکارگیری نقشه سایت در اینجاست که بهمحض منتشر کردن یک مطلب جدید این سوژه را به اطلاع گوگل میرساند لغایت سایت مپ شما همیشه بهروز و تازه باشد.
در پیوسته بخوانید: راهبرد سئو در سال ۲۰۱۹
نکته:اگر یک یا چند صفحه مشخص از سایتتان را در فایل robots.txt مسدود کردهاید،هیچگاه نباید آدرس آنها را در سایت مپ خویش وارد کنید.
4)وبسایت خویش را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید
اگر تابهحال وبسایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت نکردهاید ، چه بسا بسیاری از هشدارها و اعلانهای مهم سئو را ازدستدادهاید.
داشبورد سرچ کنسول گوگل
موتور جستجوی گوگل تمامی اعلانهای خود برای دسترسی و ایندکس کردن صفحات شمارا از طریق این پلتفرم انجام میدهد.و نیز در سرچ کنسول گوگل متوجه عواملی که سبب پنالتی سایت شما میشوند هم میشوید.سرچ کنسول گوگل ابزاری است که میتوانید از طریق آن لینکهای مرتبط به سایت خویش را تماشا کنید، و ببینید که کدام کلمه کلیدی بازدید اکثریت برای سایتان به ارمغان میآورد.
5) با پروا به واژه کلیدی طول مناسبی برای محتوای خود در نظر بگیرید
در طی چند سنه گذشته ، تحقیقات زیادی در رابطه با شمار واژه ها آرمانی برای محتوا منتشرشده است.بیشتر این تحقیقات در اینکه مقالاتی با طول بیش از 2000 کلمه در صفحه نتایج گوگل بهتر ظاهر میشوند اتفاقنظر دارند.
اما مواردی هم وجود دارد که مقالات اختصار رتبه بسیار بالایی در نتایج SERPs را به خویش برگزیدن دادهاند.با پروا به اینکه روی طول دقیق محتوای خویش تمرکز کنید،بیشتر بر روی این تمرکز داشته باشید که محتوای که فرآوری میکنید بهخوبی بتواند پذیرش تمام سؤالات مخاطبان را بدهد.
به این که کدام واژه کلیدی برایتان بهتر هستند پی ببرید: با جستجو در گوگل و بررسی مطالبی که بالاتر از بقیه قرار گرفتهاند، میتوانید به این جستار پی ببرید.
از خودتان بپرسید: آیا مطلبی که مینویسم میتواند در پوشش یک سوژه خاص، از مقالات پیشین بهتر ظاهر شود؟ اگر فکر میکنید با واژه ها کمتر، میتوانید قصد را بهتر برسانید حتما دست به قلم شوید. اگر هم اندیشه میکنید که یک پست طولانیتر، میتواند برای خوانندگان سودمند ظاهر شود از نگارش یک مقاله جدید دریغ نکنید.
محتوای خود را با اهداف خوانندگان تنظیم کنید: اگر هدف خواننده این است که تند به استجابت سؤالش برسد، با یک مقاله 500 کلمهای هم میتوانید این کار را اتمام دهید. اگر سؤالشان پیچیدهتر است، شاید نوشتن یک مقاله 3000 کلمهای بتواند برای جلب رضایت این کسان کارساز باشد
6) تعیین حوزه اصلی سایت
این مورد ساده و آسانی است که میتواند تأثیر زیادی بر سئو سایت شما داشته باشد.
گوگل از تمام صاحبان سایتها خواسته است که گستره اصلی گزینش کنند و بر پای بست، آن راهبرد
سئو وردپرس میموس خویش را پیاده کنند.صادقانه بگویم تفاوت چندانی ندارد که پهنه اصلی سایت شما به شکل http://example.com یا http://www.example.com باشد درهرصورت برای گوگل فرقی ندارد که از کدام مورداستفاده میکنید.
کافی است یک پهنه اصلی داشته باشید و آن را به سرچ کنسول گوگل و تنظیمات وردپرس شناسایی کنید.
در داشبورد وردپرس راه تنظیمات > عمومی را تعقیب کرده مراجعه کرده و مطابق تصویر زیر در دو فیلد آیت وردپرس (URL) و نشان سایت (URL) بهرهگیری یا عدم به کارگیری www را تعیین کنید.