راستی چرا فرش نائین از فرش همدان
گرانتر است؟ چرا فرش تبریز را بیشتر از فرش اراک میپسندند؟ فرق قالی با
قالی چیست که گاهی صدها هزار تومان تفاوت قیمت دارند؟
اسم
قالی ایرانی، هم دل میبرد، هم زهره؛ دل میبرد چون ما را یاد هنر ماندگار
مردم سرزمینمان، زیبایی، ظرافت و اصالت میاندازد و زهره میبرد آن وقتی
که یاد قیمتش میافتیم.
اما اینطورها هم نیست که همه قالیهای دستباف فوقالعاده گران باشد و دیدن قیمت آن و تعداد صفرهایش هوش از سرمان ببرد.
بخشی
از قالیهای دستباف پشمی، تقریبا قیمتی معادل یک قالی ماشینی با کیفیت
معمولی دارد؛ البته شاید سنگینتر و زمختتر بهنظر بیاید ولی دوام بیشتری
نسبت به قالی ماشینی دارد و با خرید آن نه تنها قدردان هنر و هنرمند
تولیدکننده این صنعت بودهایم، بلکه به سلامت خود هم کمک کردهایم. چون فرش دستباف انرژیدهنده و ضدآلرژی است.
فرق فرش و قالی
قدمت
فرشبافی ایرانیان به حدود 2 تا 3 هزار سال قبل از میلاد میرسد. در
حفاریهای شهر سوخته و محوطههای باستانی بینالنهرین، وسایل و ابزارآلات
قالیبافی یافت شده که نشان از قدمت 4 تا 5 هزار ساله رواج این هنر کاربردی
در ایران زمین دارد.
اما سؤال اساسی اینکه، آیا فرش و قالی و
قالیچه باهم فرق دارند؟ بله! دارند. به هرگونه گستردنی بافتنی «فرش»
میگویند که شامل قالی ، گلیم ، جاجیم ، زیلو ، پلاس و... میشود اما به
فرش پرزدار «قالی» گفته میشود و البته آن چیزی که باعث میشود قالی از
قالیچه متفاوت شود، متراژ آن است. فرشهای پرزداری که مساحت آنها 6 متر به
بالا باشد، قالی نامیده میشود و به فرشهای پرزداری که مساحت آنها 6 متر
یا کمتر از آن باشد «قالیچه» میگویند. خوب است بدانید که کوچکترین
قالیچهها را هم با مساحت یک تا یک و نیم متر، برای پشتی میبافند.
چرا یک قالی گرانتر است، یک قالی ارزانتر؟
کارشناسان
قالی معتقدند ارزش هنری یک قالی یا قالیچه به نقشه ، میزان استفاده از
رنگهای طبیعی و هماهنگی قرارگرفتن این رنگها در کنار هم بستگی دارد، اما
قیمت یک قالی یا قالیچه بیشتر به نقشه و رنگ ، جنس نخ ، تار و پود و پرز آن
و ریزبافی و درشتبافی آن ربط دارد.
انواع قالی را براساس جنس به چند دسته تقسیم میکنند:
قالی
تمام پشم: فرشی که تار، پود و پرز آن از پشم باشد. این نوع قالیها به
دلیل جنس پرزها درشت بافت هستند. قالی خرسک که از کلفتترین پشمها بافته
میشود جزء این دسته است. قالی تمام پشم مزیتهایی همچون بادوام و
مقاومبودن ، قدرت برگشتپذیری پرزها پس از پاخوردن ، قدرت بالای جذب رطوبت
و... را داراست. این نوع قالی سنگین و ارزانقیمت است و کمتر میتوان نوع
هنری آن را پیدا کرد.
حرارت دادن یک فنجان دانه تازه قهوه داخل دیگ چدنی کوچک با شعله کم، به رفع بوی حیوانات از محیط کمک میکند. به محض درآمدن بوی قهوه، ظرف را به اتاق مورد نظر ببرید و روی یک پایه قرار دهید. تا زمان خنک شدن قهوه بوی بد از بین میرود.
5- از درز کاغذدیواری شروع کنید. یک کاردک پهن زیر لبه کاغذدیواری بگذارید تا کندن آسانتر شود.
پاسخ این پرسش صددرصد مثبت است؛ به این معنی که با انتخاب رنگ و طرح مناسب می توان آشپزخانه ای کوچک و دلگیر را شاد و حتی بزرگ تر جلوه داد یا این که حس و حال متفاوتی به خانه بخشید. به عنوان نمونه اگر آشپزخانه شما کوچک است، سعی کنید از کابینت هایی استفاده کنید که رنگ تند و گرم مانند قرمز ندارد، چون این رنگ ها محیط آشپزخانه را کوچک تر نشان می دهد.
از
آنجا که امروزه تبلیغات حرف اول را مى زند مقوله تغذیه هم از این امر
مستثنى نیست . براى جلب نظر مشتریان میهمانان و کودکان شما هم از این روند
دور نباشید.
همه میدانیم مواد اولیهای که از آن در منازل، رستورانها و
هتلها غذا تهیه میشود اکثرا مشابه یا عین هم هستند و از لحاظ نوع جنس
تفاوت قابل ملاحظهای ندارند. حتی طعم آنها هم پس از طبخ در ذائقهها
تقریبا یکسان احساس میشود، اما صرفنظر از
مهارت آشپزی، هنر تزئین غذا و انتخاب موادی که دور غذای اصلی میدهند و طرز
چیدن و رنگ و آرایش آن، مطلبی است که رویت و جلوه غذا را به مقیاس وسیعی
در سطح بالاتری ارائه میدهد.
اصولا شیوه عرضه کردن هنر، خود هنری است در خور اهمیت و شایان توجه.
این مساله در همه شوون زندگی از قبیل امور خانهداری و تاسیسات ساختمانی و
احداث باغها و باغچهها و گلفروشیها و موارد دیگر، حساس و چشمگیر است و
حتی مشاغل مربوط به اصناف و طبقات مختلف را در بر میگیرد، اما مهمترین و حساسترین مورد آن را در هنر تزئین و دکور غذا و سرویس و وسایل مربوط به آن میتوان مشاهده کرد. با
توجه به این که رستوران هتل جایی است که گذشته از مصرف مواد اولیه سالم و
خوب و قابل اعتماد، هنر آشپز متخصص، در انظار مسافران به خوبی نمایان
میشود. از این رو باید شیوههای ظریف و دلپسند عرضه کردن هنر را به کار
گرفته و غذایی سرو کرد که شکل و رنگ و رویت آن، زینتبخش میزهای غذاخوری و
برازنده ذوق و سلیقه و طبع مشتریان باشد.
باید
دانست که وسایل و سرویس روی میزها، امر جداگانهای نیست و رعایت همه این
نکات است که تواما به میزهای پذیرایی رستوران هتل، حال و جلوه خاصی میبخشد
و ذوق و اشتهای میهمانان را برمیانگیزد. به این منظور
است که وسایل مورد احتیاج هتلها را از نوع و جنس مرغوب و عالی انتخاب
میکنند که در خور شان و منزلت رستوران هتل باشد.
وانگهی وسایل
پذیرایی هر کدام مورد استفاده مخصوص به خود را دارد و برای غذای مشخصی
ساخته شده است. مثلا اگر برنج را در کاسهای و سوپ را در بشقاب تخت بریزیم و
جلوی میهمان بگذاریم، نهتنها بسیار ناپسند است، بلکه موجب ناراحتی میهمان
خواهد بود. یا یک دسر بستنی را به جای ظرف مناسب خود، در یک پیش دستی تخت
جلوی مهمان بگذاریم. این بستنی هر قدر هم که خوب و خوشرویت و خوشمزه باشد
نمیتوان آن را به راحتی از بشقاب تخت با قاشق برداشت. اما غذای بیفتک را
میشود در بشقاب تخت قرار داد ولی چنانچه دور آن را به منظور تزیین یا تنوع
و تغییر ذائقه چیزی از قبیل سبزیجات و غیره نچینید و در شکل دادن به غذای
اصلی سلیقهای به کار نبرید، مسلما مطبوع طبع نخواهد بود و زحمت تهیه بیفتک
را هر قدر هم که خوش طعم و خوب پخته شده باشد، بیارزش خواهد ساخت.با توجه
به این نکات باید تزیین و دکور غذا و قشنگ جلوه دادن آن را از ضروریات هنر
آشپزی دانست و دقت و تجربه و سلیقه بانوان و آشپزان را ارزشمند کرد. آن
چنان که دستمال سفره را با شکلهای زیبا و گلهای زینتی را با طرز خاصی
روی میز میگذارند یا رومیزی و دستمال سفره را از رنگهای شاد انتخاب
میکنند. هر یک از این سلیقهها در نوع خود، حکم تزیینی را دارد که زینت
بخش سفرهها و دکور روی میزهای غذا میشود.