کار eventListener این است که گوشبهزنگ ایجاد یک رویداد باشد. برای آشنایی با این مقوله در ادامه این جلسه همراه زومیت باشید.
بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنید یک دکمه دارید که میخواهید به محض کلیک روی آن یک پیغام الرت به کاربر نمایش داده شود. در جلسات قبل یاد گرفتیم که این کار را میتوانیم با قرار دادن یک اتریبیوت onclick روی المان اچتیامال انجام دهیم. در این جلسه این کار را با کمک یک eventListener کلیک انجام میدهیم.
برای اضافه کردن یک eventListener در جاوا اسکریپت از متد addEventListener استفاده میکنیم. برای اضافه کردن این متد به المان اچتیامال ابتدا باید این المان را انتخاب کنیم. سپس متد addEventListener را به همراه دو پارامتر ثابت و همیشگی آن مینویسیم. این دو پارامتر یکی نوع رویداد است که میتواند کلیک، رفتن ماوس، خارج شدن ماوس و ... باشد و پارامتر دوم، فانکشن یا اتفاقی است که میخواهیم بعد از رویداد اجرا کنیم. مثال زیر را ببینید تا درک بهتری از این صحبتها داشته باشید.
HTML
<button id="btn">کلیک کنید</button>
JavaScript:
document.getElementById("btn");
حالا وقت آن رسیده است تا addEventListener را بدان اضافه کنیم. در این مثال ما میخواهیم بعد از رویداد کلیک یک آلرت نمایش داده شود. پس یک فانکشن بدون نام الرت برای این اتفاق مینویسیم.
document.getElementById("btn").addEventListener("click",function(){ alert("سلام به زومیت خوش آمدید") })
همین مثال را میتوانیم برای رویداد دیگری مثل رفتن ماوس روی المان بنویسیم:
document.getElementById("btn").addEventListener("mouseover",function(){ alert("سلام به زومیت خوش آمدید") })
نکته دیگری که در رابطه با اضافه کردن eventListener به المانها وجود دارد این است که میتوانید هر تعداد رویداد که دوست دارید، به یک المان اضافه کنید. یعنی میتوانید برای همین دکمه که در بالا مثال زدیم، ویداد رفتن ماوس روی المنت، رویداد برداشتن ماوس از روی المنت و رویداد کلیک را بهصورت همزمان داشته باشید. در زیر این موضوع را مشاهده میکنید.
var element = document.getElementById("btn");
element.addEventListener("mouseover",function(){ alert("قرار دادن ماوس بر روی المان") });
element.addEventListener("click",function(){ alert("کلیک بر روی المان") });
element.addEventListener("mouseout",function(){ alert("برداشتن ماوس از روی المان") });
برای نوشتن eventListener ها نیازی نیست که حتما فانکشن مورد نظر را بهصورت ناشناس و در داخل خود پارامتر eventListener بنویسیم. در واقع برای خواناتر شدن کد، باید سعی کنید از این نحوه نوشتن اجتناب کنید. به همین خاطر همیشه باید یک فانکشن دارای نام را تعریف کنید و سپس این فانکشن را بدون قرار دادن پرانتز، بهعنوان پارامتر eventListener بنویسید. مثال زیر را ببینید تا مفهوم را بهتر متوجه شوید.
var element = document.getElementById("btn");
element.addEventListener("click", sayHello);
function sayHello() {
alert ("HELLO");
}
همانطور که مشاهده میکنید، نام فانکشن sayHello را بدون پرانتز بهعنوان پارامتر دوم addEventListener نوشتهایم. بدین ترتیب بعد از اتفاق افتادن رویداد کلیک این فانکشن صدا زده خواهد شد.
اگر قصد برداشتن یک رویداد از روی یک المنت را داشته باشید، کافی است از متد removeEventListener استفاده کنید. این متد از شما دو پارامتر میگیرد. پارامتر اول نام رویدادی است که قصد حذف آن را دارید و پارامتر دوم فانکشنی است که بعد از حذف این رویداد اجرا میشود. در مثال زیر میخواهیم رویداد کلیک را که در بالاتر به دکمه اضافه کردهایم از آن حذف کنیم. برای این کار به همان سادگی که آن را اضافه کردهایم، حذف میکنیم:
element.removeEventListener("click",remove)
function remove() {
alert ("eventListener removed");
}
بدین ترتیب دیگر رویداد کلیک روی این المان فعال نخواهد بود.
پوچی و بیهودهگرایی افراد است. هرچند ممکن است تا حدی با ادعا موافق باشیم؛ اما احتمالا هرکدام از ما در برههای از زمان، بیش از اندازه به تعداد دنبالکننده در شبکههای اجتماعی همچون توییتر،فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین توجه داشتهایم. برخی از ما، گاهی این سؤال را از خود میپرسیم: آیا تعداد دنبالکنندگان من در شبکههای اجتماعی خیلی کم نیست؟
اما هرچه توجه بیش از حد به تعداد دنبالکنندگان را بیهوده بدانیم، حقیقت این است که این عدد تأثیر بهسزایی بر انتشار پیامهای ما دارد؛ به هر میزان که دنبالکنندهی بیشتری داشته باشیم، پیام ما به گوش مخاطبان بیشتری خواهد رسید. شاید بهترین توصیه برای جذب مخاطب، همین جملهی کوتاه از لئو ویدریچ (یکی از مؤسسان پلتفرم بافر) باشد.
کیفیت یک نکتهی کلیدی است. کمیت را میتوان فراموش کرد.
وقتی شرکتها به بررسی گزارشهای مربوط به شبکههای اجتماعی میپردازند؛ یکی از ارقامی که به آن توجه میشود، تعداد دنبالکنندگان است. در این مطلب، به بررسی نکتهها و راهکارهای مفید برای افزایش دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی میپردازیم. برخلاف مطالبی که در بیشر وبسایتها پیدا میکنید، نکتههایی که در این مطلب ذکر شدهاند، نه بر اساس تجربیات؛ بلکه بر اساس یافتههای علمی تدوین شدهاند.
پیش از بررسی نکتههای علمی جهت افزایش دنبالکنندگان، به بررسی نکتهها و راهکارهای عمومی میپردازیم که توسط اکثر وبسایتها و وبلاگها ارائه میشوند. این راهکارها الزاما برپایهی یافتههای علمی نیستند؛ اما شکی وجود ندارد که میتوانند مفید واقع شوند.
۱. ارسال محتوی مناسب
۲. نوشتن پیشینهی شخصی (Bio) حرفهای
۳. استفاده از هشتگ
۴. قرار دادن لوگوی شبکههای اجتماعی در وبلاگ
۵. تعامل با دیگران در شبکههای اجتماعی
۶. حصول اطمینان از قابل بازنشر بودن مطالب
۷. اشتراکگذاری مجدد مطالب دیگران
۸. ارتباط با افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی
۹. فعال ماندن در شبکههای اجتماعی
۱۰. دنبال کردن دیگر کاربران
حقیقت این است که این استراتژیها امتحان خود را پس دادهاند و بسیار مفید هستند. اکثر توصیههایی که در دیگر وبسایتها پیدا میکنید، در عمل اَشکالی از ۱۰ توصیهی فوق هستند. اما حقیقت این است هیچیک از این توصیهها بهتنهایی نمیتواند موجب افزایش قابل توجه دنبالکنندگان شما شود؛ هیچ کلید طلایی برای افزایش دنبالکنندگان وجود ندارد. استراتژیهای فوق تنها زمانی کارگر خواهند بود که صبور و مصمم و در کارتان باثبات باشید.
در عین حال، تحقیقات زیادی نیز انجام شدهاند که میتوانند مسیر موففیت در شبکههای اجتماعی را به شما نشان دهند و موجب شوند تلاشهای شما بیهوده نباشد. پس اگر به دنبال راهکارهای علمی و قطعی برای افزایش دنبالکنندگان هستید، در ادامه با زومیت همراه باشید.
اگر در شبکههای اجتماعی کمتر از خودتان میگویید، شانس شما برای جذب دنبالکننده دو برابر میشود. پژوهشگران دانشگاه راتگرز دریافتهاند که تنها ۲۰ درصد از افراد فعال در شبکههای اجتماعی به گسترش اطلاعاتِ مفید میپردازند و ۸۰ درصد باقیمانده، بیشتر از خودشان حرف میزنند. پژوهشگران برای افرادی که در شبکههای اجتماعی بیشتر از خودشان میگویند، از عبارت Meformer استفاده میکنند و گروه دیگر، Informer نامیده میشوند. این محققان، با تحلیل الگوی استفاده از توییتر و دادههای مربوط به دنبالکنندگان، به این نتیجه رسیدهاند که میان افرادی که به انتشار مطالب شخصی میپردازند و آنهایی که اطلاعات مفید را به اشتراک میگذارند، تفاوت فاحشی وجود دارد؛ تعداد دنبالکنندگان گروه دوم دو برابر بیشتر از گروه اول است.
اما اگر علاقهمند هستید بدانید در کدام دسته قرار میگیرید، باید ببینید پیامهای ارسالی شما در شبکههای اجتماعی در چه دستهای قرار میگیرد. پژوهشگران، پیامهای ارسالشده توسط کاربران را به ۹ دستهی اصلی تقسیم میکنند. در جدول زیر این دستهها را با مثالهای مربوطه مشاهده میکنیم.
ردیف | نوع مطلب ارسالی | مثال |
---|---|---|
۱ | اشتراکگذاری اطلاعات | ساخت بزرگترین تلسکوپ زمینی دنیا |
۲ | تبلیغات شخصی | از شما دعوت میکنم مقالهی جدید من را در زومیت مطالعه کنید. |
۳ | اظهار نظر و شکایت | ایکاش سال آینده خبری از ناچ در گوشیها نباشد! |
۴ | صحبتها و افکار متفرقه | دلم برای تهران تنگ شده است؛ اما بودن در شیراز را هم خیلی دوست دارم. |
۵ | من همین حالا | همین حالا با دوستان در پیست اسکی |
۶ | سؤال از دنبالکنندگان | به نظر شما ویدئوی بعدی من باید در رابطه با چه موضوعی باشد؟ |
۷ | نشان دادن حضور | برگشتممممممم! |
۸ | روایتهای شخصی | در قرعهکشی سالانهی دستمالکاغذی «سمباده»، برندهی یک دستگاه موتورگازی شدم. |
۹ | روایتهایی مربوط به دیگران | در جریان حادثهی رانندگی، پای دوست عزیزم علیرضا شکست. |
بر اساس مطالعات صورتگرفته، ۵۳ درصد از پیامهای به اشتراک گذاشتهشده توسط informer-ها در گروه «اشتراک اطلاعات» قرار میگیرد؛ در عین حال، ۴۸ درصد از پیامهای ارسالشده توسط meformer-ها در دستهی «من همین حالا» قرار میگیرند. در نمودار زیر، میتوانید میانگین پیامهای ارسالی از هر گونه را برای دو گروه کاربران (meformer-ها و informer-ها) مشاهده کنید.
میانگین چهار گونه از پیامهای ارسالی در میان دو گروه مختلف کاربران
نتیجهگیری: بیشتر به اشتراکگذاری اطلاعات مفید بپردازید تا در گروه informer-ها قرار بگیرید.
افرادی که از خود با عناوینی همچون «مدرس»، «نویسنده» و «متخصص» یاد میکنند، دنبالکنندگان بیشتری دارند. روی پوارچیک ایدهی جالبی دربارهی رشد دنبالکنندگان دارد. پوارچیک از ایدهی خود با عنوان «عظمت توییتری» یاد میکند؛ ایدهی کلی پوارچیک به این شکل است: سریعترین راه برای جذب دنبالکنندگان این است که دونالد ترامپ، سلنا گومز یا ایلان ماسک باشید.
اما این سه نفر چه نقطهی مشترکی دارند؟ شهرت. علاوه بر شهرت، به انجام رساندن امور، خلق آثار و رهبری نیز از جمله ویژگیهای این افراد هستند؛ «خلق کردن» اصلیترین ویژگی است که چنین افرادی را از دیگران جدا میکند. پوارچیک هرمی طراحی کرده است که آن را «هرم عظمت توییتری» مینامد؛ هرچند با تغییراتی، این هرم برای دیگر شبکههای اجتماعی نیز قابل استفاده است.
هرم عظمت توییتری
اما ایدهی پوارچیک صرفا یک ادعای پوچ نیست و دادههایی وجود دارد که این ایده را مورد تأیید قرار میدهد. دن زارلا از شرکت توسعه و بازاریابی نرمافزار Hubspot به تحقیق در مورد این سؤال پرداختهاست که آیا نام بردن از خود با عنوان یک منبع مؤثق، موجب افزایش دنبالکنندگان در توییتر خواهد شد یا خیر؟ بر اساس یافتههای وی، متخصصانِ خودساخته بهطور متوسط ۱۰۰ دنبالکننده بیش از دیگر افراد دارند. عبارتهای مختلفی وجود دارند که نشان میدهند شما یک منبع مؤثق هستید؛ در نمودار زیر برخی از این عبارتها و میزان اثرگذاری آنها بر تعداد دنبالکنندگان را مشاهده میکنید.
عبارات مؤثر بر جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی
نتیجهگیری: یک سازنده و یک رهبر فوقالعاده در حوزهی کاری خود باشید. در عین حال، این مسئله را در بخش اطلاعات شخصی خود در شبکههای اجتماعی ذکر کنید؛ عبارتهایی مانند نویسنده، متخصص، مؤسس و مقام رسمی میتوانند ابزاری مفید برای افزایش دنبالکنندگان شما باشند.
حال بیایید به مسئلهی جذب کاربران از زاویهی دیگری نگاه کنیم؛ حقیقت این است که یکی از نکات کلیدی برای داشتن تعداد زیادی دنبالکننده، حفظ دنبالکنندگان فعلی است. پژوهشگران کرهای مطالعهی جالبی برای پاسخ به این سؤال انجام دادهاند که «چرا دنبالکنندگان خود را در شبکههای اجتماعی از دست میدهیم؟». این محققان، یک میلیون و دویست حساب کاربری توییتر و پیامها و نظرات ارسالشده توسط این حسابها را به مدت ۵۱ روز مورد بررسی قرار دادهاند. به کمک تحلیلهای عددی و مصاحبههای انجامشده با کاربران، محققان به این نتیجه رسیدهاند که سه عامل زیر نقش اساسی در از دست دادن دنبالکنندگان بازی میکنند.
مصاحبههای انجامشده با کاربران، منجر به شکلگیری عبارت «انتشار انفجاری پیامها» شد؛ ارسال مطالب متعدد در زمانی بسیار کوتاه. بیش از نیمی از افراد شرکتکننده در مصاحبهها به این مسئله اشاره کردهاند که به واسطهی انتشار انفجاری پیامها، دنبال کردن اشخاص در شبکههای اجتماعی را خاتمه دادهاند.
اما عوامل دیگری نیز منجر به از دست دادن دنبالکنندگان میشوند. در جدول زیر، انواع مطالب غیرجذاب و دلیل دنبال نکردن افراد بر اساس هرنوع مطلب ارسالی مشخص شده است. در کنار هر دلیل، عددی ذکر شده که نشان میدهد چه تعداد از کاربران به آن دلیل دست از دنبال کردن افراد کشیدهاند. این دادهها از ۷۳ شرکتکننده در مصاحبههای انجامشده توسط پژوهشگران کرهای جمعآوری شده است.
نوع مطلب یا مشکل | دلیل دنبال نکردن / تعداد کاربران |
---|---|
مطالب خستهکننده | انتشار انفجاری / ۱۰ جذاب نبودن / ۴ |
جزئیات خستهکنندهی زندگی شخصی | انتشار انفجاری / ۶ خسته کننده بودن / ۵ |
مطالب سیاسی | دیدگاههای مخالف / ۳ انتشار انفجاری / ۲ نظرات تندروانه / ۲ سیاسی بودن مطلب / ۱ |
مطالب فاقد شخصیت | فاقد شخصیت بودن مطلب / ۴ |
تبلیغات | بیعلاقهگی نسبت به تبلیغات / ۴ |
مطالبی که بهطور خودکار تولید شدهاند | انتشار انفجاری / ۴ |
دیدگاههای مخالف | سیاسی بودن دیدگاهها / ۲ متفاوت بودن دیدگاهها / ۱ انتشار انفجاری / ۱ |
مکالمههای شخصی | بیعلاقهگی به مکالمههای شخصی دیگران / ۱ انتشار انفجاری / ۱ |
گله و شکایت | بیعلاقهگی به شکایات / ۱ انتشار انفجاری / ۱ |
مطالبی با زبان عامیانه | استفاده از زبان عامیانه / ۱ |
اکانتهای غیر فعال | عدم فعالیت مالک اکانت / ۱ |
تبلیغ شخصی | بیعلاقهگی به تبلیغ شخصی دیگران / ۱ |
عدم تسلط به زبان | عدم تسلط به زبان استفاده شده / ۱ |
اگر اعداد مربوط به انتشار انفجاری را با هم جمع کنید، به عدد ۳۹ میرسید؛ بهعبارت دیگر، از میان ۷۳ شرکتکنندهی تحقیق، ۳۹ نفر از آنها انتشار انفجاری پیامها را بهعنوان دلیل اصلی دنبال نکردن دیگران مطرح کردهاند. از این اعداد و ارقام میتوان نتیجه گرفت که حتی اگر بدترین مطالب را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنید، با انتشار انفجاری آنها، شانس از دست دادن دنبالکنندگان بیشتر خواهد شد.
نتیجهگیری: برای داشتن دنبالکنندگان بیشتر، پیش از هرچیز تلاش کنید دنبالکنندگان فعلی خود را از دست ندهید. برای انتشار پستهای خود از ابزارهایی استفاده کنید که مطالب را بهصورت زمانبندیشده ارسال میکنند. از انتشار محتوای سیاسی، موضوعات بیهوده و مطالبی که فاقد شخصیت هستند، خودداری کنید.
یکی از حقایق جالب در مورد مخاطبان شبکههای اجتماعی این است که ۵۲ درصد آنها خواستار پیشنهادهای ویژه هستند. پس اگر برندی دارید که نیازمند افزایش مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی است، بد نیست دست به ارائهی پیشنهادهای ویژه بزنید. مؤسسهی تحقیقاتی Nielsen مطالعهای روی کاربران توییتر در بریتانیا به انجام رسانده است؛ موضوع این پژوهش، کشف ۱۰ دلیل برتر برای دنبال کردن برندها در شبکههای اجتماعی بود. سه یافتهی جالب این تحقیق بدین شرح است:
در میان ۱۰ دلیل اصلی برای دنبال کردن برندها در شبکههای اجتماعی، یکی از دلائل اصلی دریافت تخفیف بود. مواردی همچون پیشنهادات ویژه، آگهیهای اختصاصی، هدایای مجانی و محتوای اختصاصی نیز از جمله دیگر موارد ذکرشده بودند. جالبتر اینکه در میان ۱۰ دلیل ذکرشده توسط کاربران، ارسال محتوای جذاب و مفید در رتبهی هفتم قرار داشت. این مسئله نشان میدهد که ارسال محتوای جذاب تنها رمز موفقیت در بازاریابی محتوا نیست.
در جدول زیر میتوانید ۱۰ دلیل اصلی را برای دنبال کردن برندها در شبکههای اجتماعی مشاهده کنید؛ اعداد ذکرشده در کنار هر مورد، نشاندهندهی درصدِ انتخاب آن گزینه توسط کاربران بهعنوان دلیلی برای دنبال کردن برندها در شبکههای اجتماعی هستند.
رتبه | گزینه | درصد انتخاب |
---|---|---|
۱ | علاقه به برند | ۵۵ |
۲ | اطلاع از پیشنهادات ویژه و آگهیهای اختصاصی | ۵۲ |
۳ | دنبال کردن اخبار مربوط به برند | ۵۱ |
۴ | آشنایی با محصولات و خدمات جدید | ۴۴ |
۵ | مشتری برند بودن | ۳۸ |
۶ | شرکت در رقابتها | ۳۸ |
۷ | ارسال محتوای جذاب و سرگرم کننده | ۳۴ |
۸ | دریافت هدایای مجانی | ۳۳ |
۹ | دسترسی به محتوای اختصاصی | ۳۰ |
۱۰ | ارائهی بازخورد به برندها | ۲۷ |
نتیجهگیری: کاربران توییتر عاشق تخفیف و هدایای مجانی هستند و چنین پیشنهاداتی شانس برندها را برای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی افزایش میدهند. اگر در کنار استراتژی تولید محتوا و برندسازی، با ارائهی پیشنهادات ویژه نیز بتوانید ارزش برند خود را افزایش دهید، احتمالا شاهد افزایش شمار دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی خواهید بود.
اگر مطالب بیشتری ارسال کنید، دنبالکنندگان بیشتری خواهید داشت. این استراتژی برای اکثر ما بهعنوان یک «دلیل منطقی» قلمداد میشود؛ اما جالبتر این است که یافتههای عملی نیز آن را تأیید میکنند. مؤسسهی تحقیقاتی Beevolve که به انجام تحلیلهایی در رابطه با شبکههای اجتماعی میپردازد، ۳۶ میلیون حساب توییتر و ۲۸ میلیارد توییت را مورد بررسی قرار داده و رابطهای مستقیم میان بسامد توییتها و تعداد دنبالکنندگان پیدا کرده است. سه نکتهی اصلی در میان یافتههای این مطالعه به شرح ذیل است:
نمودار زیر نشاندهندهی رابطهی بین تعداد توییتها و تعداد دنبالکنندگان است.
رابطهی بین تعداد توییتها و تعداد دنبالکنندگان
اما یکی از سؤالهای مطرحشده در ارتباط با اکثر مطالعاتی که به بررسی روابط میپردازند این است: آیا رابطهی عددی یافتشده نشاندهندهی وجود یک رابطهی علت و معلول است؟ به عبارت دیگر، آیا تضمینی وجود دارد که با ارسال ۱۰ هزار توییت، ۵ هزار دنبالکنندهی جدید پیدا کنید؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است نگاهی به سه مورد زیر داشته باشیم.
توییتهای بیشتر به معنی فعالیت بیشتر است: به هر میزان که در شبکههای اجتماعی فعالتر باشید، احتمال جذب دنبالکنندگان، شناختن افراد بیشتر و برقراری رابطه با آنها بالاتر است.
توییتهای بیشتر مترادف با تجربهی بیشتر است: هرچقدر توییتهای بیشتری ارسال کنید، تجربهی شما بیشتر میشود و میتوانید توییتهای بهتری ارسال کنید. تجربهی بیشتر در ارسال توییت به شما کمک میکند از قدرت آگاه کردنِ کاربران برخوردار شوید؛ به زبان سادهتر، فرمول موفقیت در توییت کردن را خواهید آموخت.
توییتهای بیشتر به منزلهی مداومت بیشتر است: هرچقدر مدت بیشتری در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید، موقعیتهای بیشتری برای رشد تعداد دنبالکنندگان خود خواهید داشت. ارسال ۱۰ هزار توییت در بازهای یکساله، به معنی ارسال ۲۷ توییت در هر روز است؛ کسی که در ارسال توییتهایش پایستگی نشان میدهد، شایستگی جذب دنبالکنندگان بیشتر را دارد.
نتیجهگیری: ارسال مداوم مطالب در شبکههای اجتماعی یک استراتژی قابل اعتماد است. هرچقدر توییتهای بیشتری ارسال کنید تجربه و مهارت شما در این کار بیشتر خواهد شد؛ کاربران نیز متوجه این مسئله خواهند شد و قدردان حضور مداوم شما در شبکههای اجتماعی خواهند بود.
ارسال مطالب مثبتگرایانه موجب جذب کاربران بیشتر خواهد شد. لحن و سبک صحبت شما بر جذب مخاطبان مؤثر خواهد بود. محققی بهنام دن زارلا به تحقیق در مورد تأثیر عواملی همچون نحوهی مکالمه، ارجاعات شخصی، تصویر پروفایل (آواتار) و لحن گفتار بر تعداد کاربران پرداخته است. یافتههای او نشان میدهد که اظهارات منفیگرایانه موجب کاهش تعداد دنبالکنندگان خواهد شد.
رابطهی بین حجم مطالب منفیگرایانه و تعداد دنبالکنندگان
نتیجهگیری: شاد باشید؛ سعی کنید در نگاه دنبالکنندگان بهعنوان شخصی غمگین، خشن، عصبی، بدبین یا ناخوشایند دیده نشوید. کاربران متوجه حالات روحی شما خواهند شد؛ آنها به دنبال چهرههای شاد و مثبگرا هستند، نه شخصی منفیگرا و اندوهگین.
آیا جستجوی گوگل را تا حد امکان بهطور موثری انجام میدهید؟ اگر صرفا کلمات مورد نظرتان را بدون استفاده از ترفندهای بسیار ساده اما ضروری برای بهبود نتایج گوگل، وارد کادر جستجو میکنید، چیزهای مهمی را از دست میدهید. در ادامه شماری از ترفندهای جستجو در گوگل را تشریح میکنیم که به طور حتم میتوانند کیفیت جستجو را افزایش دهند.
اگر بخواهید کلمهای خاص در نتایج جستجوی گوگل نباشد، باید یک خط تیره قبل از آن کلمه قرار دهید. بهطور مثال میخواهید نتایج جستجوی عبارت Watch West Wing online را بدون وجود کلمهی Netflix در نتایج ببینید. بهاین صورت در کادر جستجو بنویسید:
Watch West Wing online -Netflix
هرگاه بخواهید عبارتی چند کلمهای را دقیقا با همان ترتیب کلمات و بدون کم و زیاد در گوگل سرچ کنید، باید آن عبارت را بین علامت نقل قول قرار دهید. بهطور مثال در جستجوی متن آهنگی با نام you must remember this، در کادر جستجو بهاین شکل وارد کنید:
“you must remember this”
شاید عبارتی را میخواهید جستجو کنید که بعضی از کلمات آن را بهیاد نمیآورید. میتوانید کلماتی از عبارت را داخل علامت نقل قول بنویسید و بهجای کلماتی که فراموش کردهاید، علامت ستاره بگذارید. مجددا این روش برای یافتن یک نقل قول معروف یا متن شعر یا آهنگ بسیار مفید است. در نتایج جستجو میتوانید نتیجهی درست را پیدا کنید.
چنانچه علامت تیلدا را پیش از یک کلمه در کادر جستجو وارد کنید، تمامی هم معنیهای آن کلمه نیز شامل نتایج جستجو خواهند شد. بهطور مثال اگر این عبارت را جستجو کنید:
present~
میبینید که در نتیجه جستجوی گوگل کلمهی gift نیز در نظر گرفته شدهاست.
منظور ما در اینجا دو نقطه کنار هم در یک خط به شکل .. است. برای نشان دادن مفهوم رنج اعداد میتوانید از این دو نقطه استفاده کنید. این علامت برای قیمتها، محاسبه اعداد و تاریخها مفید است. مثلا اگر بخواهید قیمت محصولی را در رنج قیمت ۱٫۰۰۰ تا ۲٫۰۰۰ دلار جستجو کنید، بعد از نام محصول این عبارت را در کادر جستجو بنویسید.
مثال:
HP Spectre buy $1000..$2000
با نوشتن کلمهی :site بعد از عبارت مورد جستجو و تایپ نام سایت مورد نظر به گوگل میگویید که فقط در این سایت نتایج جستجو را نمایش دهد.
مثال:
بیت کوین : zoomit.ir
با نوشتن کلمهی :link و وارد کردن لینک مورد نظر جلوی آن میتوانید تمام سایتهایی را که به این لینک پیوند دادهاند، بیابید.
مثال: ما میخواهیم تمام سایتهایی را که به سایت زومیت لینک دادهاند پیدا کنیم. در کادر جستجو مینویسیم:
link: https://www.zoomit.ir
برای یافتن وبسایتهایی که در ارتباط با سایت خاصی هستند، جلوی عبارت :related سایت مورد نظر را وارد میکنیم.
مثال: میخواهیم تمام سایتهایی را که به نوعی مرتبط با زومیت هستند بیابیم. در کادر جستجو مینویسیم:
related: zoomit.ir
این روش برای یافتن منشا عکسی که بهطور تصادفی آن را در جایی از اینترنت دیدهاید، فوقالعاده مفید است. بهطور مثال عکسی از غذایی خوشمزه میبینید و دوست دارید دستور آن غذا را یاد بگیرید.
روش جستجوی معکوس تصاویر همچنین برای عکاسان اصلی که میخواهند ببینند، عکسهای خودشان در چه سایتهایی استفاده شده مفید است. بهاین ترتیب میتوانند نسبت به سو استفادههای احتمالی پستها و پروفایلهای جعلی در رسانههای اجتماعی نیز آگاه شوند. همچنین برای شناسایی چیزهایی از قبیل سلبریتیها، گیاهان و جانوران، لباسها و محصولات بدون برچسب و محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید کاربرد دارد.
برای اینکار به قسمت Image در جستجوی گوگل بروید و روی آیکون دوربین کلیک کنید. عکس مورد نظر خود را آپلود کنید یا آدرس عکس را (اگر روی اینترنت است) وارد کنید. آدرس عکس را میتوانید با راست کلیک روی عکس و انتخاب گزینهی Copy Image address بهدست آورید. گوگل در نتایج جستجو بهترین حدس را دربارهی عکس تحویل میدهد.
اگر تا به امروز تجربهی استفاده از نسخهی وب بعضی سایتها از جمله توییتر، اینستاگرام، تلگرام، جیمیل، ترلو، واتساپ و گوگل را داشته باشید، حتما از مشکل ناخوانا و نامناسب بودن فونت فارسی در این سایتها باخبر هستید. افزونهی کاربردی فونتآرا (ساختهی مصطفی اللهیاری) یک افزونهی فوقالعاده برای مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اپرا است که میتواند بهسادگی هرچهتمامتر، فونت فارسی نامناسب این سایتها را به یک فونت استاندارد و کاملا خوانا تبدیل کند. با نصب این افزونه میتوانید یکبار برای همیشه از فونتهای نامناسب فارسی در سایتهای خارجی و بهخصوص شبکههای اجتماعی رها شوید و متون فارسی را با زیبایی و خوانایی استاندارد مطالعه کنید. توییتر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، واتساپ، یوتیوب، جیمیل، لینکدین، گوگل، گوگل پلاس، پاکت، ترلو، وردپرس، دراپباکس و فیدلی از جمله سایتهایی هستند که توسط این افزونه پشتیبانی میشوند.
نحوهی استفاده از این افزونه بسیار ساده است. تنها کافی است که به صفحهی دانلود افزونهی فونتآرا رفته و روی گزینهی Download یا Add کلیک کنید تا عملیات نصب افزونه روی مرورگر شما آغاز شود. بهمحض اتمام نصب، افزونه فعال خواهد شد و با رفرش کردن صفحات یا مراجعه به سایتهایی که در ابتدا ذکر شد، میتوانید از فونت جدید و خوانای خود لذت ببرید.
نکتهی جالب در رابطه با این افزونه، وجود چند فونت پیشفرض در تنظیمات آن است که به شما این امکان را میدهد تا اگر از فونتی که برای متون فارسی انتخاب شده است راضی نبودید، آن را تغییر دهید. همچنین اگر فونت مورد نظر و مطلوب شما در فونتهای پیشفرض برنامه وجود ندارد نیز جای نگرانی نیست و میتوانید بهسادگی، آن را از کامپیوتر خود فراخوانی کنید.
این افزونه در حال حاضر از سه مرورگر کروم، فایرفاکس و اپرا پشتیبانی میکند اما به گفتهی سازنده، دو مرورگر محبوب سافاری و اج نیز در دست تولید هستند و احتمالا بهزودی در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. برای دانلود میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید.